Izafiyet Teorisi nedir?

Tam Türkçesi ''Görecelik Teorisi'' olan izafiyet teorisi üç bölüme ayrilir.Bir bölümü çesitli hizlardaki aralar veya maddelerde geçen zamanin, uzay-zaman içinde degisik konumlarda bulunan gözlemcilere göre ''göreceli'' oldugunu varsayan bir teoridir. Ünlü fizikçi Einstein, sonlu ve egrisel oldugunu düsündügü evrenin dört boyutlu oldugunu, dördüncü boyutun zaman oldugunu ileri sürmüstü. Mesela isik hizina yakin bir süratle giden bir uzay gemisini, dünyada ikizi bulunan birinin kullandigini varsayalim. 10 yillik bir seyahate çikip dünyaya geri döndügünde, uzay gemisini kullanan ikiz, dünyada kendisini bekleyen ikizinden daha genç olarak dünyaya ayak basacaktir. Uzay gemisini kullanan ikiz isik hizina yakin bir süratle hareket ettigi için, onun saatiyle on yil , dünyadaki kardesinin saatiyle 15-20 yil olabilecektir.

ZAMAN MAKINASI

Ahlak bilimciler bu durumu hilekarlik olarak nitelendiriyorlar. Onlara göre eger mevcut doga gerçekten zamanin geri gitmesine izin veriyorsa, bunu gerçeklestirmenin de bir yolu olmalidir diyorlar. Son günlerde Princeton Üniversitesinden bir fizikçi, kuramsal olarak zamanda geri yolculuk yapmanin mümkün oldugunu ortaya çikardi.

Fizikçi Richart Gott'un bu teorisi, son derece saygin bir fizik dergisi olan Physical Review Letters'da yer aldi. Bu teori, Einstein'in Izafiyet Teorisi'nden yola çikarak hayali bir zama makinasi yaratiyor ve sunu öne sürüyor: ''Zaman ve uzay her ikiside çok genis kütlelerle karsilasinca veya isik hizi civarinda bir süratle hareket edince kiriliyorlar.''

Bu öneriyi ortaya atan ilk kisi Gott degil. 1988 yilinda, California Üniversitesinde çalismalarini sürdüren teknoloji fizikçisi Kip Thorne ve iki çalisma arkadasi da kendi teorik zaman makinalarini ortaya çikarmislardi ve bu çalisma da ayni derginin eski sayilarindan birinde yayinlanmisti.

Caltech adi verilen bu zaman makinasi, fizikçiler tarafindan karadeliklerin çekirdeginde bulundugu kabül edilen, kurtdelikleri içinde hareket etmeyi mümkün kiliyor. Karadeligin çekirdegindeki yogunluk ve çekimin altinda uzay, bir tünel meydana getirecek sekilde egriliyor. Bu tünel dünyanin herhangi bir yerinde rastlanacak olan atom parçacigindan bile daha dar olarak tesekkül ediyor. Tünelin bir ucundan giren herhangi bir cisim, diger uçtan derhal disari çikiyor, hatta bazi özel durumlarda geçmise de hareket ediyor. Bu zaman makinesinin kullanilmasinin ne derece mümkün oldugunu görmek oldukça zor. Zaman makinesinin, içinde insan karadelikteki ezici basinçtan etkilenmemeli ve tek bir atomdan bile daha dar olan ucundan disari çikabilecek sekilde kendini küçültmeli. Daha da fazlasi kurtdeligi, patlamaya meyilli oldugu durumlarda, hemen arkasindan bir ikincisi meydana gelmeli ve bir açidan bu tüneli açik tutmayi saglamalidir.

Bu konuda Gott'un fikirleri de söyle: '' Thorne'un bu makinesi fazla akillica bir sekilde düsünülmemis. Ancak bu fikir benim de yola çikarak baska türlü bir zaman makinesi ortaya çikarmami sagladi. Gott'un zaman makinesi Thorne'nun kinden daha basit. Karadelikler ve kurtdeliklerine yer vermiyor. Sadece isik hizinda hareket eden bir uzay gemisi ve uzaydaki kozmik hatlara yer veren bir teori. Aynen kurtdelikleri gibi kozmik hatlarin evrende varolsa da olmasa da, sadece teorik düsünceler açisindan varliklari kabül ediliyor.